Swietelsky AG #buildingeverbetter #buildingeverbetter
Vissza

Így lélegzik a hármas metró legmélyebb szakasza

31.03.2021

A metró belvárosi szakaszának szellőzőrendszere mintegy ötszörös mennyiségű levegőt mozgat meg egy hasonló méretű irodaházhoz képest és pillanatok alatt reagál tűz esetén.

A metróhálózat állomásait alapvetően két hálózat szolgája ki - az üzemi szellőzőrendszer és a főszellőzőrendszer. Az üzemi rendszer gépházakat, diszpécserrendszereket lát el, kvázi a működtető személyzet munkáját teszi lehetővé. A főszellőzőrendszer pedig a nagytömegű hétköznapi légmozgást biztosítja és tűz- vagy egyéb esetek idején menekülési időt biztosít, hiszen a mozgólépcsőket is ellátja levegővel. 

A főszellőző egy ventilátorból és egy JET ventilátorból áll - előbbi állomásonként 2, óránként és darabonként 140-180 ezer köbméternyi levegőt mozgat meg, míg a JET egyenként 20 ezer köbméternyi levegő terelésére képes. Összesen a megmozgatott levegő volumenre közel ötször annyi, mint egy azonos méretű irodaház esetében. A főszellőző amellett, hogy a metró "tüdejeként" szolgál, arra is alkalmas, hogy a természetes légmozgás irányát megfordítsa, valamint a füstöt és hőt kivezesse az állomásokról.

A rendszerváltás előtti elavult szabványok alapján készült rendszer felülvizsgálatra került és modern, nagy teljesítményű gépek kerültek beépítésre a leghatékonyabb megoldás elérése érdekében. Mindezt egy automata rendszer irányítja, ami többek között füstérzékelő szenzorok segítségével lesz képes arra, hogy rögtön elkezdje védeni az utazókat.

A megújuló középső szakaszon mintegy 15 szellőzőakna helyezkedik el - a Ludovika kertben, illetve a Nagyvárad téri felüljárónál is megtalálhatóak ezek a föld alá vezető nyílások.

Forrás: Magyar Építők