Koronavírus, háború, áremelkedés, azbeszt - hogy is lehet mindemellett sikeresen tovább vinni egy óriásprojektet?
Cégünk még 2019-ben kezdte el a budapesti M3-as metró középső szakaszát képező 9 állomás kivitelezését. Az időközben történő főpolgármester-váltás nem akasztotta meg a projektet, cégünknek az új stábbal is jól alakul az együttműködése - nyilatkozta Bognár Árpád ügyvezető igazgató a Magyar Építőknek.
A hármas metró rekonstrukciójának legnagyobb kihívása, hogy egy már meglévő, 40 éves infrastruktúrát kell átépíteni, mely láthatóan az északi és a déli szakasz esetében is számos nehézséggel járt együtt. Az öt éve megkezdődött felújítási munkálatok alatt számos, előre nem látható kihívással szembesültek a kivitelezők (pl.: korábban nem ismert azbeszt tartalmú építési anyagok jelenléte), melyek jelentős költség- és időtöbbletet igényeltek. Az említett nehézségek kezelését nagymértékben segítette, hogy cégünknél olyan szakemberek is a kivetelező csapat részét képezik, akik rendelkeznek metróépítési tapasztalattal - az üzletágat többek között Stipich Béla vezeti, aki annak idején részt vett az M3-as építésében is.
A jelenlegi kihívások, nehezítő tényezők, mint a covid és az ukrán válság a szerződés teljesítése tekintetében nem jelentenek semmiféle enyhítést számunkra.
„Egyelőre úgy éljük az életünket, hogy a kötelezettségeink szempontjából az ukrán válság nem jelent semmiféle mentességet.”
"A 2017 óta tartó, rendkívül sok részből álló M3-as rekonstrukció középső szakaszának 9 állomása - a vágányépítési munkák leállása és az azbesztmentesítéssel járó pluszmunkák ellenére - a eredetileg tervezett 86,6 milliárd forintból, a felmerült plusz feladatok elvégzése után pedig a megfelelő mértékű tartalékkerettel együtt finanszírozható volt az ukrán válság kitöréséig” – nyilatkozta Bognár Árpád.
Még nem látni, milyen következményei lesznek a háborúnak a metrófelújítás vonatkozásában.
"A határidő azért is kényes kérdés, mert az M3-as metró középső szakaszán vágányépítést végző Swietelsky Vasúttechnika Kft. az elmúlt hetekben már jelezte a beruházó BKV-nak, hogy az orosz–ukrán háború hatással lehet a munkavégzésre többek között a korábban Ukrajnából beszállított acélanyagok beszerzésének ellehetetlenülése, valamint a szállítási költségek növekedése miatt is."
Az M3-as metró felújításában mindenesetre egy mérföldkövet jelent a középső 3K állomás májusi átadása.
Az ügyvezetőnkkel készült teljes interjú elérhető a Magyar Építők oldalán.